Het is zover! Morgen gaan we van start met de crowdfundingsactie voor het boek ‘Antara Nusa.

Levensverhalen van ouderen met wortels in Indie’!

Het boek bevat levensverhalen van tien van de vaste bezoekers van de soosmiddagen van Nusantara Amsterdam,

omlijst door prachtig fotoportretten van de vertellers, gemaakt door Armando Ello.

Het wordt een bijzonder boek, omdat het naast uniek fotomateriaal verhalen bevat van Indische, Indonesische, Molukse, Indo-Chinese, Timorese en zelfs Surinaamse ouderen.

Deze meerstemmigheid resulteert in een unieke, veelzijdige en nog niet vaak gehoorde kijk op de turbulente periode van oorlog, dekolonisatie en gedwongen migratie en toont zowel trauma en verlies, als veerkracht en overlevingskunst.

Wil je ons boek steunen en vindt je het ook belangrijk dat de verhalen gehoord worden van Indisch/Indonesische ouderen die al te lang op erkenning hebben moeten wachten? Aarzel dan niet en steun ons. Dat doe je al vanaf 10 euro! Ik zeg alvast: terima kasih!

Ga naar Antara Nusa Campagne

 

mm

Yvette (1966) werd op Aruba geboren uit een Indische vader en een Nederlandse moeder en woont sinds haar vierde in Nederland. Als schrijver, onderzoeker en docent houdt ze zich al 20 jaar bezig met het verzamelen van levensverhalen van migrantenouderen, waaronder die van Indische Nederlanders. Delen is helen. Dat is de drijfveer waarmee ze levensverhalen zichtbaar maakt in boeken, websites en tentoonstellingen. Wanneer we mensen uitnodigen hun levensverhaal te delen, dan ontstaat er ruimte voor heling en verzoening, vertellers alsnog erkenning vinden voor ervaringen die al te lang genegeerd zijn.
In het verleden werkte Yvette onder andere bij Imagine Identity and Culture in Amsterdam Zuidoost en bij het Indisch Huis in Den Haag. Momenteel werkt zij vanuit haar eigen stichting Zieraad (.https://zieraad.wordpress.com/) aan diverse projecten die te maken hebben met het dekoloniseren van geschiedenis. Zo heeft Zieraad samen met Dana Saxon het lesprogramma Ancestors unKnown Nederland ontwikkeld, dat leerlingen aanmoedigt om op zoek te gaan naar hun voorouders en familiegeschiedenis. Op deze manier krijgen kinderen toegang tot onderbelichte geschiedenissen en hebben ze een belangrijke tool in handen om hun identiteit op een positieve manier te versterken.

Facebook Comments

Tagged with: , ,